Informatie
Afspraken bijwonen schoolvoorstellingen
Vooraf
Drie weken voor de voorstelling krijg je een mail. Daarin vind je de praktische informatie over de voorstelling (datum, start- en geschat einduur van de voorstelling en de locatie waar de voorstelling plaatsvindt) en het aantal ingeschreven leerlingen en leerkrachten. Je vindt er ook een link naar het educatief materiaal op deze website.
Vertel je leerlingen op voorhand waar je naartoe gaat. Daarmee prikkel je hun nieuwsgierigheid en betrokkenheid en komen ze met de juiste verwachtingen kijken. Een goede voorbereiding zorgt voor een betere beleving en maakt de kijkervaring intenser.
Uit ervaring weten we dat leerlingen die niet voorbereid zijn een veel moeilijker publiek vormen. De meeste gezelschappen proberen hier zo goed mogelijk op in te spelen door educatief materiaal zoals lesmappen ter beschikking te stellen. Ook voor onze films zijn die er steevast.
Naast het inhoudelijke speelt ook de praktische voorbereiding een belangrijke rol. Waar vindt de voorstelling plaats? Hoe gedraag je je in een voorstelling? Wat zijn de theatercodes? Mag je lachen als je iets grappig vindt? Of moet je net stil zijn? Mag je een foto nemen wanneer je iets leuks op het podium ziet? Mag ik Snapchat checken op mijn gsm?
Overloop ook de theatercodes met je leerlingen. Deze afspraken zijn voor veel leerlingen immers niet zo vanzelfsprekend. Wijs op het live karakter van de voorstelling zodat leerlingen begrijpen waarom smartphones, praten, snoepen, drinken of een toiletbezoek storend zijn.
De dag van de voorstelling
We vragen dat de klasgroepen 15 minuten voor aanvang van de voorstelling aanwezig zijn. Zo is er voldoende tijd om de jassen en tassen op te bergen en nog even naar het toilet te gaan.
De verantwoordelijke begeleider meldt de groep aan bij het personeel van het cultuurcentrum: je geeft door met hoeveel leerlingen én leerkrachten je bent en of er eventueel specifieke aandachtspunten zijn (zoals een kind dat slecht te been is).
Van zodra de voorstelling begonnen is, wordt er niemand meer toegelaten in de zaal. Zit je vast in het verkeer? Of zijn er problemen met de bus? Verwittig ons dan zo snel mogelijk op het nummer 011 701 701. In de mate van het mogelijke laten we de voorstelling dan iets later starten. De wachttijd houden we graag uiterst beperkt. We willen de timing van de andere groepen niet in de war brengen. Is jouw groep te laat voor de voorstelling of komen jullie niet opdagen? Dan zal de school toch de gereserveerde plaatsen (en, indien van toepassing, het door ons ingelegde busvervoer) moeten betalen.
De deuren van de theaterzaal openen pas wanneer alle klassen aanwezig zijn. Het personeel van De Bogaard zal elke klas een plaats toewijzen in de zaal, wacht dus op een teken van onze medewerkers.
De leerlingen blijven steeds onder toezicht en verantwoordelijkheid van de begeleidende leerkracht(en).
Zet je telefoon uit en vraag aan je leerlingen om dat ook te doen. Het schermlicht van een smartphone is storend en je geeft een signaal aan leerlingen en spelers dat je niet betrokken bent met wat er op scène gebeurt.
Maak geen foto’s of video’s tijdens een voorstelling of film. Dit is niet alleen storend, maar is ook in strijd met de auteursrechten van de voorstelling of film. Voor of na de voorstelling kan je gerust foto’s nemen, bijvoorbeeld tijdens het groeten van de spelers.
Snoep, drank en boekentassen zijn niet toegelaten in onze zalen.
Na de voorstelling
Na afloop van de voorstelling (en het applaus) wacht je op een teken van onze medewerkers om de zaal te verlaten of geef je voorrang aan de klassen die achteraan zitten om eerst de zaal te verlaten.
Onderschat het belang van een nabespreking in de klas niet. Film- en theatervoorstellingen laten immers vaak een sterke indruk na bij de leerlingen. Vragen als ‘Wat vond je het mooiste moment?’, ‘Wat heeft je verrast?’, ‘Wat zou je zelf doen als je in deze situatie zat?’ helpen het gesprek op gang te brengen. Het thema, de scenografie, het acteerspel,… Alles kan besproken worden en iedereen heeft recht op een eigen mening of interpretatie. Meningen uitwisselen over de geslaagde of minder geslaagde kijkervaring verscherpt de kritische blik van de leerlingen en draagt bij tot het aanscherpen van hun communicatievaardigheden.
Vaak vind je in de lesmap nog extra gespreks- en/of doe-opdrachten om verder te werken rond (thema’s uit) de voorstelling.
Soms krijgen we de opmerking dat een voorstelling te moeilijk was en dat de leerlingen er waarschijnlijk weinig van begrepen hebben. Het kan gebeuren dat leerlingen niet alles begrijpen, maar dit kan ook aanzetten tot nadenken. Het ontbreken van pasklare antwoorden vormt net een onderdeel van kunst- en cultuureducatie. Probeer dan in de klas een gesprek te voeren over de voorstelling en wat leerlingen opviel etcetera. De verschillende visies leiden meestal tot interessante en verrassende interpretaties.
Sowieso stellen we het erg op prijs als je ons even laat weten wat de leerkrachten en de leerlingen van de bijgewoonde film of voorstelling vonden. Bleef het boeien? Was het spannend (genoeg)? Kan je met de thema’s aan de slag in de klas? … Jullie reacties spelen een rol bij het programmeren van latere voorstellingen. Grijp dus die unieke kans om jullie stem te laten horen. Dit kan via de evaluatiemail die je van ons ontvangt of via telefoon.